Proč si vybrat rotopedy ?

Trénink s rotopedy je jedna z nejoblíbenějších a nejrozšířenějších forem tréninku. Pro rotoped se rozhodněte v případě, že se chcete zaměřit na tvarování stehen, hýždí a břicha. Pravidelný vytrvalostní trénink má zároveň pozitivní vliv na krevní tlak a snižuje klidový i zátěžový puls. Trénink s rotopedy optimálně posiluje srdce a zvyšuje vitální kapacitu plic. Cvičení na rotopedech a je velmi účinné a PODPORUJE SPALOVÁNÍ TUKŮ !

Při výběru rotopedů se zaměřte na:

  • sedlo,
  • brzdný systém,
  • středové uložení,
  • zátěžové kolo,
  • nastavitelné pásky na pedálech,
  • počítač,
  • snímače frekvence,
  • rám vlastního stroje a polohovací řídítka.

Základním požadavkem pro pohodlnou jízdu je možnost seřízení výšky sedla. Kvalitnější rotopedy vyšší třídy umožňují seřízení sedla i v podélném směru. Pozor! Nemožnost nastavit správnou polohu sedla může vést k bolestem zad a páteře. Pokud požadujete vysokou míru pohodlí, vyberte rotopedy s gelovým sedlem.

Pro rotopedy rozlišujeme 4 druhy brzdných systémů. Jmenovitě jsou to magnetické, indukční, páskové a čelisťové. Rotopedy s páskovými a čelisťovými brzdnými systémy patří mezi jednodušší a vyznačují se hlučným a nepravidelným chodem. Magnetické brzdné systémy jsou založeny na principu přibližování magnetu a garantují tichý a pravidelný chod. Rotopedy s indukčním brzdným systémem, patří ke špičkovým výrobkům. Neobsahují pohyblivé části a odpor se mění zvyšováním proudu v cívce.

Pokud hodláte rotopedy používat pravidelně, měli by jste se při jejich výběru zaměřit na kvalitní středové uložení. Nejvyšší kvalitu nabízí uložení středové osy ve značkových kuličkových ložiskách (např. SKF).

Zátěžové kolo má u rotopedů zásadní vliv na kvalitu jízdy. Rozhodně vždy preferujte těžší kolo, které zaručuje plynulejší chod, kvalitnější prožitek z jízdy a celkově učinnější trénink.

Základním požadavkem na rotopedy by měla být polohovatelnost řídítek, kvalitnější rotopedy mohou mít také nastavení výšky, i když toto nastavení se využívá spíše v případě cyklotrenažérů. Je nezbytné si uvědomit, že vhodná poloha řidítek je základním požadavkem zdravého a účinného cvičení.

U rámu rotopedu je důležitá tuhost a ergonometrie. Vypovídací schopnost o těchto dvou vlastnostech pro rotopedy má jejich nosnost.

Rotopedy by měly být vybaveny snímači aktuální tepové frekvence. Měření tepové frekvence nám říká, v jaké "zóně" tepové frekvence se pohybujeme, jestli spalujeme tuky nebo i svalovou hmotu apod. Snímání se provádí snímači tepové frekvence, zabudované v rukojetích nebo ušním klipem - který je neustále nasazen na uchu sportovce.

Počítač je v současné době standartním vybavením rotopedů a poskytuje sportovci celkový přehled o cvičení. Rotopedy se základním počítačem ukazují sportovci čas cvičení, rychlost v km/h, ujetou vzdálenost. Lépe vybavené rotopedy ukazují další informace množství spotřebovaných kalorií a aktuální tepové frekvence. Dražší rotopedy pak ukazují i měření výkonu ve wattech. V případě elektronicky ovládaných rotopedů (tzv. ergometry) přebírají počítače většinu ovládání, umožňují nastavit profil trasy nebo jízdu dle zadané tepové frekvence apod.

Zátěž u rotopedů lze ovládat manuálně nebo elektronicky. Manuálně ovládané výrobky se nazývají rotopedy, elektricky pak nazýváme ergometry. V případě ergometrů je elektronické ovládání zátěže prováděno prostřednictvím počítače, což umožňuje řídit zátěž automaticky, v závislosti na aktuální kondici sportovce dle dané tepové frekvence, nebo použít jeden z přednastavených programů. Proměnlivá zátěž během cvičení s rotopedy je pro trénink vhodnější, než stabilní manuální nastavení.